69 kommentarer

Serieteket behåller Tintin. (Och det gör TioTretton också.)

Nu hann Kulturhusets chef med att göra en pudel innan Serieteket hann med att komma in i debatten, men vi vill gärna framföra vår mening om detta i alla fall.  

Det handlar alltså att man idag på Dagens Nyheters förstasida kan läsa om hur Kulturhuset och Kulturhusets chef rensar ut Tintin från biblioteken, med hänvisning till att serien förmedlar rasstereotypiska bilder. En sanning med modifikation – det är bara från barn- och ungdomsbiblioteket TioTretton som de rensas. Initiativtagaren Behrang Miri är inte heller Kulturhusets chef eller bibliotekschef utan konstnärlig ledare för barn- och ungdomsverksamheten. Serieteket – som är ett vuxenbibliotek – behåller utan tvekan alla sina Tintin-album på klassikerhyllan.

Generalisera mindre. Tintin i Tibet är inte Tintin i Kongo.
 

Vågorna har redan gått höga i den efterföljande kulturdebatten och Serieteket ska givetvis vara närvarande i diskussionen – både i egenskap av serierelaterad kulturinstitution och som TioTrettons närmaste granne i Kulturhuset.

Serieteketpersonalens ståndpunkt – med vårt eget bibliotek som utgångspunkt – är glasklar: någon utrensning av böcker kommer inte att förekomma hos oss. I egenskap av ett vuxenbibliotek är inte vårt uppdrag att tillhandahålla enbart ”uppbygglig” litteratur. Vi har serier och konstböcker som innehåller en mängd referenser till gångna tiders – och för den delen samtidens – rasism, sexism, homofobi, våldsmentalitet, kolonialism och så vidare. Dessa verk har vi i vissa fall i vårt bestånd för att de är av historisk betydelse, i andra fall för att våra låntagare efterlyser dem, i ytterligare fall för att de har andra kvaliteter och förtjänster som står som motbalans till det problematiska innehållet. I fallet Tintin hävdar vi att alla dessa tre argument är aktuella, med kvalitetsargumentet som det främsta. Oavsett vad vi tycker om serien Tintin tror vi dock inte på att rensa ut all kultur som inte är ”god” eller som påminner om gamla (eller nya) tiders rasism från verkligheten. Ett samhälle som glömmer sina misstag kommer att göra dem igen, var det någon som sa. Vi tycker att det är viktigt att behålla forna tiders bilder och istället prata om dem. Fördöm gärna stereotyperna och fördomarna, men använd dem som föremål för diskussion hellre än att radera dem.

Med det sagt håller vi inte med dem som hävdar att det här är ett exempel på statlig censur eller jämför det med bokbål. TioTretton är ett specialbibliotek och en kulturinstitution som till stora delar väljer sin egen inriktning. De har inga krav på sig att tillhandahålla allt som är populärt. Det är helt och hållet deras eget prerogativ att välja om de vill ha Tintin på hyllan eller inte, liksom de har rätt att välja bort Kafka, Astrid Lindgren, Stina Wirsén, Enid Blyton eller Britney Spears. Den andra biten är att vi definitivt har förståelse för Behrang när han talar om exotism och orientalism. Mängder av klassiska barn- och ungdomsböcker är späckade med stereotyper som påverkar oss alla och den bild vi har av det främmande. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle, Stockholm är en mångkulturell stad och TioTretton ett mångkulturellt bibliotek för barn och ungdomar i åldern 10–13 år. Och ett argument kan definitivt föras för att tioåringar med afrikanskt ursprung ska slippa möta böcker med ”blackfaces” och ”negerkungar” på sitt eget bibliotek. Att muslimska tolvåringar ska slippa att ständigt möta bilden av araber med kroksablar som säger ”Vid profetens skägg!”, åtminstone på ett ställe som riktar sig direkt till dem. Debatten om rasistiska stereotyper är ett omfattande ämne, som vi inte ska fördjupa oss i här. Vi hänvisar till andra som summerar problematiken bättre:

Lika övertygade som vi är att vi inte får rensa ut alla spår av stereotyper från samhället i stort, lika övertygade är vi om att barn- och ungdomsbibliotek måste vara försiktiga med vilka stereotyper de tillhandahåller. Vi skulle inte ha rensat bort böcker på samma sätt som TioTrettons personal gjort. Men definitivt kan vi säga att ett album som Tintin i Kongo inte till varje pris måste finnas på TioTretton (och faktiskt så fanns just det albumet där inte heller innan den här utrensningen gjordes).

Problemet som vi ser det är att TioTretton sköljer ut barnen med badvattnet. Om vi ponerar att det finns god anledning att rensa ut stereotyper från barnbiblioteken så kan vi förstå varför man gallrar Tintin i Kongo. Vi kan någonstans förstå om även Koks i lasten, Krabban med guldklorna, Faraos cigarrer, Tintin i Amerika och några till ifrågasätts med tanke på den bild som förmedlas av olika etniska grupper. Däremot är det för oss totalt obegripligt varför man rensar bort exempelvis Castafiores juveler som behandlar romernas utsatta situation, eller Blå lotus som är en lysande skildring av Kina på 1930-talet.* Eller alla de andra tjugotalet Tintin-album som inte förmedlar rasstereotyper eller orientalism. Det är generaliserande och det känns både ogenomtänkt och okunnigt. Att Behrang i DN-intervjun väljer att exemplifiera Tintinproblematiken med att albumen innehåller ”araber på flygande mattor” vittnar om olycklig okunskap. Den som läst ett fåtal Tintin-album vet att någon sådan fantastik inte förekommer där – möjligen har man förväxlat den belgiske journalisten med svenske Ture Sventon.

Vi håller fullständigt med om att innehållet i vissa Tintinalbum är problematiskt, bör debatteras, och kan till och med förstå om vissa av dem tas bort från barnbibliotek – även om vi inte är säkra på att det är den rätta vägen att gå. Att kasta ut allt tycker vi är extra olyckligt då Tintin är en serie med fantastiska kvaliteter – och i senare album, humanistiska inslag  – som vida överskuggar den rasism som man kan hitta i en handfull album. Att Pippi Långstrump i Söderhavet inte granskas på samma vis som Tintin – trots att negerkungen Efraim Långstrump där koloniserar Kurrekurreduttön på ett klart mer explicit vis än vad Tintin någonsin gjort – påvisar nog bättre vad det här handlar om: vissa kulturyttringar (=hyllade barnböcker av Sveriges nationalhelgon) är oantastliga, medan andra (=tecknade serier) är tillåtet villebråd för utrensning.

Serieteket har som sagt inga planer på att kasta ut sin Tintin-samling. En aning ironiskt är det att vår Tintinhylla befinner sig ett par få meter från entrén till TioTretton, vilket innebär att deras besökare bara behöver gå tio steg för att ändå få tag på de Tintinböcker de vill läsa.

Medan vi skriver detta nås vi av nyheten att Eric Sjöström och Behrang Miri nu kommit med det vettiga beslutet  – man låter Tintin finnas kvar på TioTretton. Vi ställer oss fullständigt bakom detta.

Ola Hellsten, bibliotekarie Serieteket
Anders Lundgren, informatör Serieteket

 – – –

[* ADDENDUM: Vi har under dagen fått reaktioner på de ”goda” exempel vi framhåller i texten. Och vi får erkänna att det är olyckligt formulerat av oss – vi vill alltså inte påstå att Blå lotus eller Castafiores juveler är helt fria från rasstereotyper. Det är de inte. Däremot vill vi framhålla att berättelserna som helhet är komplexa och innehåller många rent antirasistiska element.]

69 kommentarer på “Serieteket behåller Tintin. (Och det gör TioTretton också.)

  1. Det jag fascineras mest av är att alla medier rasar över att böckerna tas bort från Kulturhuset, istället för att upplysa om att de finns att hitta på annat ställe i Kulturhuset iom en modernisering av utbudet. Nya böcker kommer ju hela tiden, såklart kan inte allt få plats i all oändlighet.

    Självklart är det bra för medierna att skapa ett drev av arga människor genom att inte bidra med hela bilden. Gud förbjude att man måste ta en eller två rulltrappor till inne på Kulturhuset och kanske upptäcka fler serier än vad man visste fanns.

    För mig är Serieteket ett av Sveriges bästa bibliotek och jag behöver aldrig fundera på vart jag ska gå om jag har ett par timmar över. Tack för ett bra jobb!

    • Handlar inte om det. Detta handlar om CENSUR! Att förbjuda det som för tillfället inte anses ”politiskt korrekt”! Fascism med andra ord!

      • Nej, det politiskt korrekta i Sverige är att vara mot rasism och mot censur. Den politiska korrektheten har tvingat TioTretton att backa, trots att de inte gjort något fel. Det är patetiskt. Tiotretton har faktiskt rätt att INTE ha Tintin på sina hyllor, som även Serieteket konstaterat.

        Riktigt censur är något helt annat och jag tror att de som upplevt riktigt censur skulle känna sig hånade av alla som hävdar att detta är censur. Finns det någon människa i Sverige som har svårt att få tillgång till Tintin? Tillgången är ju total! Tintin finns i varenda bokhandel och överallt. Menar ni på allvar att Kulturhuset censurerar Tintin när de väljer att endast ha böckerna på två ställen (och inte tre)?

        Det kan inte vara så att Tiotretton tyckte att det var onödigt att ha samma böcker som Serieteket som ligger 10 meter bort? De kanske var intresserade av att få in andra böcker och inte ha samma böcker som alla andra?

        Till alla ni som hävdar att detta är censur: Varför är just tre ställen optimalt för Kulturhuset att ha Tintin? Vore inte fyra ställen bättre? De kanske borde ha Tintin i alla teatrar också? Just tre bibliotek med Tintin kanske OCKSÅ är censur, eller hur? Jag menar, om två ställen är censur, varför är inte tre det? Ni får jättegärna förklara detta för mig…. 😉

      • Några extra fotsteg för att få läsa Tintin och folk skriker Fascism…

        Faith in humanity -1

      • Ja, det är censur. Man tar bort litteratur från en bibliotekshylla för barn, med den enda motiveringen att EN person anser att vissa människor kan finna innehållet stötande. Man begränsar alltså barns tillgång på litteratur, för att en person bestämt att det ska vara så, eftersom han inte gillar stereotyperna i just TinTin.

        Det är ett självklart fall av politisk censur, oavsett hur du vrider och vänder på det.

        För att upplysa dig om något som stod i originalartikeln i DN, något du kanske borde läst innan du så bastant uttalar dig om något du uppenbarligen har nada koll på.

        ”Det kan inte vara så att Tiotretton tyckte att det var onödigt att ha samma böcker som Serieteket som ligger 10 meter bort? De kanske var intresserade av att få in andra böcker och inte ha samma böcker som alla andra?

        Till alla ni som hävdar att detta är censur: Varför är just tre ställen optimalt för Kulturhuset att ha Tintin? Vore inte fyra ställen bättre? De kanske borde ha Tintin i alla teatrar också? Just tre bibliotek med Tintin kanske OCKSÅ är censur, eller hur? Jag menar, om två ställen är censur, varför är inte tre det? Ni får jättegärna förklara detta för mig…. ”

        Jag kan förklara det för dig, eftersom du är oförmögen att ta till dig information på egen hand:

        Du förstår, Behrang Miri säger det nämligen rakt ut att det är därför TinTin försvinner, inte på grund av platsbrist eller vad fan du nu försöker komma med för svada.

    • det var inte ens några rulltrappor mellan, det var i samma sal 10 meter bort. De flyttades till Serioteket.

      Dvs där serier ska stå men på grund av ramaskri från en galen mediacírkus, skogstokiga bloggare/facebook användare som fått spatt har man ställt tillbaka serierna på barnavdelningen. Man resonerar ”Det ska böjas i tid – det som krokigt ska bli” …tyvärr

      • I det stora hela har du rätt, men detaljerna behöver nog förtydligas för att undvika fortsatt felinformation: Det handlade först om en rensning, sedan blev det en flytt. Behrang eller TioTretton kan inte ”flytta” böcker till Serieteket eftersom de inte har med Serieteket att göra, lika lite som vi kan ”flytta” böcker till Hagsätras bibliotek.

        Tintinböckerna gallrades. När allt väl var gallrat fick vi på Serieteket frågan om vi ville ha dem. Vi tänkte nog ta över några av dem, men knappast alla, av den enkla anledningen att vi redan har flera ex av samtliga album. Jag tror att vi hann ta över två böcker till vår hylla. Resten återvände som bekant till TioTretton efter det att beslutet återkallades.

        I praktiken blir dock resultatet detsamma som en flytt i det att albumen skulle ha funnits tillgängliga tio steg från TioTretton oavsett. /Ola

  2. Intressant inlägg. Jag använde ordet bokbål med referens till dagens intervju i DN. Det blir det om man ska gå igenom såväl barn som vuxenlitteratur och ta bort det som är rasistiskt, homofobt eller kvinnofientligt. Då försvinner mycket (Strindberg är det mest uppenbara exemplet).

    • Det verkar fortfarande inte ha gått in här heller…Madeleine, serierna har inte censurerats – de flyttades till serioteket inget annat. Det där med censur passar inte in här. Men om vi ska på din linje: Ta bort all åldersgränser på film och andra gränser på Gröna Lunds banor där små barn inte får åka. Tillåt barn att se på våldsfilm, de förstår ju att det inte är på riktigt.. Censur censur censur är det att barn inte får gå på barnförbjudna filmer? Och att tro att rasistiska serier eller barnböcker kan på nåt sätt påverka barn att bilder kan påverka barns inre det finns ingen som helst forskning som stöder. Obs . jag är ironisk.
      Man blir verkligen trött. Skippa DN tycker jag. börjar bli obehagliga:
      DN:s välregisserade kupp

      http://debatt.svt.se/2012/09/28/tintin-gate-var-en-valregisserad-dn-kupp/

  3. Madeleine – jag håller med dig om att det blir ett veritabelt ”bokbål” med de här grunderna – man kan och får inte radera all misshaglig konst och litteratur, och i detta fall tyckte jag att det gick tokfel.

    Men man får inte glömma att det här är diskussioner som bibliotekspersonal för dagligen, som en del av sitt uppdrag. Vad passar på våra hyllor? Vad ska vi inte ha? Vad ska vi framhålla? Det är och måste förbli bibliotekens (åtminstone specialbibliotekens) självständiga rättighet att bestämma detta själva och det i sig är inget kontroversiellt. Sedan tar jag som sagt fullständigt avstånd från utrensning av det här slaget, men jag saknade lite av denna nyansering i det allmänna drevet.

    /Ola

    • Det här var aldrig ju fråga om någon utrensning Ola.. Du har skrivit en kommentar under en artikel som förklarar att det INTE var det. Ändå håller folk på att älta ett icke problem som aldrig var aktuellt!?

      Läs detta:
      Morgonens debatt på Twitter: Behrang Miri, konstnärlig ledare på Kulturhuset, väljer att flytta Tintin-böckerna från barnavdelningen TioTretton till serieavdelningen Serieteket som ligger 10-20 meter bort. Detta för de tycker att Tintin-böckerna upprätthåller koloniala stereotyper. Det beskrivs medvetet av en DN-journalist som en ”utrensning” av Tintin-böckerna från Kulturhuset: http://www.dn.se/kultur-noje/kulturhusets-nya-chef-kastar-ut-tintin

      Reaktionen?

      CENSUR!!! BOKBÅL!!! NU KOMMER NI FÖRBJUDA ALL LITTERATUR!!! VEM SKA BESTÄMMA VAD MAN SKA LÄSA?!! NU MÅSTE NI TA BORT BIBELN FRÅN BARNAVDELNINGEN FÖR DEN ÄR SEXISTISK/HOMOFOBISK/RASISTISK!!! DET HÄR PÅMINNER MIG OM NAZITYSKLAND!!!111

      Skönt med en sansad debatt.

      Det slutar med att Behrang Miri tar tillbaka beslutet och ställer tillbaka böckerna på TioTretton. Allt för att Twitter-Sverige (framförallt kultur- och medieeliten i Sverige) missförstod vad som hade hänt. För att en DN-journalist beskrev beslutet på ett felaktigt sätt. Och för att TioTretton inte riktigt kunde hantera stormen.

      Det kanske inte syns i klippet, men till höger om de två Tintin-böcker jag visar upp (som är uppställda, där alltså den kontroversiella Tintin i Kongo uppvisas tydligt) står flera Hergé-verk, främst Tintin-böcker.

      Mest synd är det om alla tyckare som bokades till SVT Debatt för att prata om bokbål. Måste de nu avboka resan till Göteborg?

      Läs Serietekets inlägg här:
      https://serieteketbloggen.wordpress.com/2012/09/25/serieteket-behaller-tintin-

      Gunnar Bolin på SR Kulturnytt bloggar också sakligt om detta:
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=5284493

      Morgonens debatt på Twitter: Behrang Miri, konstnärlig ledare på Kulturhuset, väljer att flytta Tintin-böckerna från barnavdelningen TioTretton till serieavdelningen Serieteket som ligger 10-20 meter bort. Detta för de tycker att Tintin-böckerna upprätthåller koloniala stereotyper. Det beskrivs medvetet av en DN-journalist som en ”utrensning” av Tintin-böckerna från Kulturhuset: http://www.dn.se/kultur-noje/kulturhusets-nya-chef-kastar-ut-tintin

      Reaktionen?

      CENSUR!!! BOKBÅL!!! NU KOMMER NI FÖRBJUDA ALL LITTERATUR!!! VEM SKA BESTÄMMA VAD MAN SKA LÄSA?!! NU MÅSTE NI TA BORT BIBELN FRÅN BARNAVDELNINGEN FÖR DEN ÄR SEXISTISK/HOMOFOBISK/RASISTISK!!! DET HÄR PÅMINNER MIG OM NAZITYSKLAND!!!111

      Skönt med en sansad debatt.

      Det slutar med att Behrang Miri tar tillbaka beslutet och ställer tillbaka böckerna på TioTretton. Allt för att Twitter-Sverige (framförallt kultur- och medieeliten i Sverige) missförstod vad som hade hänt. För att en DN-journalist beskrev beslutet på ett felaktigt sätt. Och för att TioTretton inte riktigt kunde hantera stormen.

      Det kanske inte syns i klippet, men till höger om de två Tintin-böcker jag visar upp (som är uppställda, där alltså den kontroversiella Tintin i Kongo uppvisas tydligt) står flera Hergé-verk, främst Tintin-böcker.

      Mest synd är det om alla tyckare som bokades till SVT Debatt för att prata om bokbål. Måste de nu avboka resan till Göteborg?

      Läs Serietekets inlägg här:
      https://serieteketbloggen.wordpress.com/2012/09/25/serieteket-behaller-tintin-

      Gunnar Bolin på SR Kulturnytt bloggar också sakligt om detta:
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=5284493

      • Se min kommentar ovan till dig ovan där jag (förhoppningsvis) förtydligar det hela. Det var faktiskt ingen flytt från början, men resultatet blev i princip detsamma som en flytt.
        Men, ja. Det ältas fortfarande en massa felinformation och rena lögner i debatten, vilket i sig har lett till enorma överreaktioner.
        Och vi kan inte nog fördöma allt vidrigt personhat i samband med detta, både med och utan rasistiska förtecken /Ola

  4. […] Under tiden, en liten minidebatt med anledning av #Tintingate. Så svåra frågor! Skrev själv på bokhora och tycker Serietekets inlägg är asviktig läsning. […]

  5. Min tanke blir att Kulturhusets hela verksamhet bör ifrågasättas. Varför gynna denna typ av 70-tals institution. I mina ögon var tintingate inte alls förvånande utan helt symptomatiskt för Kultuhusets hela verksamhet. Lägg ner och använd Stockholmarnas pengar till annat än byråkrater och institutioner. Bättre att kulturanslagen går direkt till kulturutövare – gallerier, teatrar, musikföreningar, gatuartister, konstnärer, författare, fotografer … … …

  6. Men använd för helvete inte ordet bokbål i detta sammanhang.

  7. […] ”På Serietekets blogg riktades under tisdagseftermiddagen hård kritik mot barnbiblioteket TioTretton. […]

  8. En principiell fråga: Var ska vi dra gränsen för det som är så problematiskt att det bara visas upp vid förfrågan, som det står här ovan? Hur många exemplar av Mein Kampf och annat likvärdig litteratur står öppet ute i hyllorna i dag? Meningen är inte att provocera, utan jag är genuint intresserad av frågan.

  9. Förstår inte hur ni kan tro att ni har rätt att försöka åsiktsstyra barn och ungdomar? Är ni så dåliga pedagoger att ni inte klarar förklara dåtidens värdegrunder och att de inte reflekteras i dagens värden?

  10. Så Serietecket är för ett partiellt bokbål? Man ska bara bränna vissa Tintinböcker? Bibliotek är en ”databas” av media, böcker och det ankommer inte på personalen att styra över vad som får läsas. Det avgör vi skattebetalare så bra själva.

    • Ha! Just att göra urval är ett viktigt uppdrag för oss bibliotekarier. Vi kan inte köpa allt, och vi använder vår yrkeskunskap och vår erfarenhet för att välja vad som skall köpas in och vad som ska gallras. Jag jobbar själv på ett mindre folkbibliotek som verkligen inte är någon ”databas” av media, det har vi varken resurser eller plats till.

  11. Erik: Du har just läst ett inlägg där en avdelning på Kulturhuset kritiserar och polemiserar mot en annan avdelnings agerande i den här frågan. Och ändå anser du att Tintingate är ”symptomatiskt för Kultuhusets hela verksamhet”? /Ola

  12. Mia: Vi är ett vuxenbibliotek och jobbar inte direkt med barn och ungdomar. Jag tror att det är TioTretton du vill tilltala. /Ola

    • Det var ett patetiskt försök till svar på min kommentar och mitt ifrågasättande av er verklighet.. Ni verkar syssla med samma åsikter, iallafall om man skall tolka er blogg här. Man kan ju få uppfattningen bitvis av er blogg att serieteket faktiskt är samma sak som tiotretton.
      Borde ni då kanske börja plocka bort böcker av typen Bibeln, Maos Lilla Röda, alla klassiska verk som skrivits utifrån de förutsättningar man levde under då? De gamla grekerna hävdade ju alla andras underlägsenhet till förmån för grekernas överlägsenhet.
      Ska du nu hävda att ni bara sysslar med tecknad litteratur och be mig rikta mig mot vuxenbiblioteket?

      • ”Det var ett patetiskt försök till svar”
        Du frågade om vi var dåliga pedagoger för barn. Det enda man kan svara på det är att vi inte jobbar med barn och inte med pedagogik.

        ”Ni verkar syssla med samma åsikter”
        Vårt ovanstående inlägg kritiserar beslutet att dra undan böckerna från början. Om du får det till att vi sysslar med samma sak bör du nog läsa inlägget igen.

        ”Borde ni då kanske börja plocka bort böcker av typen Bibeln, Maos Lilla Röda, alla klassiska verk”
        Nej. Inte av personligt ideologiska eller moraliska skäl i alla fall. Samma principer gäller för dem som för ”Tintin i Kongo”.

        ”Ska du nu hävda att ni bara sysslar med tecknad litteratur och be mig rikta mig mot vuxenbiblioteket?”
        Vi *är* ett vuxenbibliotek. Som sysslar med tecknad litteratur.

        /Ola

  13. […] är det inte tal om censur på något sätt.. Tintinhäften skulle bl.a. finnas kvar på Serieteket som riktar sig till vuxna: Det handlar alltså att man idag på Dagens Nyheters förstasida kan läsa om hur Kulturhuset […]

  14. Thomas: Jo. På ett specialbibliotek ankommer det på personalen och ingen annan att göra urvalet. Därför har vi en del inköpsprinciper och gör noga utvalda medvetna inköp istället för att bara handla efter färdiga profillistor på bokhandelskedjorna. Det är så det fungerar, like it or not. Vi har t.ex. bestämt att vi till 70% ska erbjuda sådana serier som man inte hittar på andra bibliotek, en princip som vi står för och som har bidragit till att vi överlevt som institution.
    Och om du läser texten jag faktiskt skrev så säger jag faktiskt att vi har ALLA Tintinböcker på vårt bibliotek, inklusive dem vi inte gillar. Ingen partiell bränning där. Med inköpsmakt följer inköpsansvar. /Ola

    • Ola: Ja du har rätt, ni är en specialdatabas med inriktning mot serier. Som du skriver är detta ett positivt urval ni gör och ingen censur. Skulle jag vara speciellt intresserad av serier väljer jag hellre er än Stadsbibilioteket. Det jag tycker blir tokigt i ert resonemang är hur mycket ni ”förstår” 1013:s ståndpunkt och allt resonemang om att skydda läsaren. Men det blir kanske blir en jobbig stämning vid kaffeautomaten annars?

  15. […] nu också om Kulturhusets vändning inklusive intervju med Shazams egen Anders Lundgren; se också Serietekets mycket nyanserande blogginlägg om det […]

  16. Tack så mycket för den här texten, som känns som det klokaste och mest nyanserade jag läst om Tintingate.

  17. Astrid Lindgren (och Åke Holmberg för den delen) har ju redan råkat i blåsväder.
    Håll er till saken, snälla.

  18. Elisabeth: Blåsväder är en sak. Men jag har inte sett något bibliotek som på allvar kulle våga rensa ut Astrid ur bokhyllorna. Rätta mig gärna om jag har fel. /Ola

    • (Förlåt. Skrev först bara ett nytt inlägg istället för att svara. Nu kommer det två gånger, för ordningens skull, och som om jag var så viktig.)

      Nej, de behöver väl inte rensas ut när man väl har ändrat i texten?
      Pippis pappa är inte “negerkung” längre och ingen på ön där han är kung kallas för neger. I “Kajsa Kavat” brukade novellen “Under körsbärsträdet” finnas med, men den försvann redan på 70-talet på grund av hur zigenare (om man får använda det ordet) porträtterades. Hyllade barnböcker av Sveriges nationalhelgon är tydligen visst inte oantastliga. Det var ingen som sa “Är du galen? Vi kan inte censurera Astrid Lindgren!?” Skillnaden är väl att Astrid Lindgren själv, och senare hennes familj, har gått med på dessa ändringar. Hade de inte gjort det så är det nog fullt möjligt att vissa alster hade valts bort på t.ex. vissa bibliotek och skolor.
      Rabén & Sjögren tänker inte trycka om “Ture Sventon i Paris” eftersom Sveriges författarfond inte lät dem byta ut ordet “neger”. Bra!
      Det här handlar inte om att jag vurmar för “n-ordet”! Jag tycker att Katti Hoflin uttryckte sig rätt bra i DN angående problematiken med att försöka gömma undan saker. Jag tycker inte inte om att man ändrar på gamla texter för att trivas bättre med dem nu. Jag ser mycket hellre att man får leta efter “Ture Sventon i Paris” på antikvariat än att någon går och ändrar i Holmbergs text.
      Jag tyckte att ert debattinlägg om Tintin var bra och välformulerat. Jag håller med er. Därför tyckte jag att det var synd och onödigt med slutklämmen, speciellt eftersom det inte stämmer.
      I övrigt, som sagt, bra skrivet!

  19. Islam är LÅÅÅNGT mer rasistisk än någon Tintin bok! Koranen innehåller mer än 500 rasistiska verser där kristna och judar bör eldas upp etc. Så börja med Koranen innan vi ens diskuterar annan litteratur!

  20. Här en länk till rasistiska verser i Koranen (500+): http://skepticsannotatedbible.com/Quran/int/long.html

  21. Dear Sir/Madam,

    When I was a kid I used to read TinTin stories. When I read the news that a library will ban TinTin books because of improper character portraits of Turks, Arabs and Africans I was surprised. I read the news in a Turkish newspaper Hurriyet and wondering if the meaning of the real news was lost in translation. I believe works of fiction should not be banned at all. I hope the community will ask the Library in question to reassert their decision on this subject.

    Best Regards,

    Sinan Limoncuoglu

  22. Det jag upprörs över är den ensidiga fokuseringen, från Behring på afrikaner och människor med exotiskt utseende. Han missar att se att alla karaktärer i Tintin är karikatyrer: trygghetsnarkoman.se/2012/09/forbjud-allt/

    Jag hoppas vidare att det inte är som det låter, att bibliotekspersonal väljer vilken litteratur som ska finnas utifrån sina individuella värderingar. Borde vara efterfrågan som ska styra!

  23. En väldigt bra och välskriven blogg! Ger mer förståelse för 10/13s ståndpunkt även om jag ännu mindre förstår hur chefen resonerade. Och ja, ska man ta bort Tintin i Kongo och Sovjet, och möjligen Amerika med, så borde man i ärlighetens namn rensa bort Pippi i Söderhavet och Ture Sventon i samma drag med, där kan man tala om stereotypa kolonialdrag så att det skriker om det, och det största felet är ju att man aldrig ens nämnde dom, eller den karaktärsutveckling Tintin har i senare album, som just blå lotus, spiran och tibet mfl. Och nej, araber på flygande mattor har jag då aldrig sett i Tintin, däremot ett ufo (Plan 747 till Sydney) och ett par vilda djur med tveksam verklighetsanknytning (gorillan i svarta ön och Yetin i Tibet) samt lite häxkonster i kristalkulorna. kort sagt: Bra beslut att behålla tintin då man annars hade fått göra massa naughty avvägningar vad som är rätt och fel. Johan.

  24. Nej, de behöver väl inte rensas ut när man väl har ändrat i texten?
    Pippis pappa är inte ”negerkung” längre och ingen på ön där han är kung kallas för neger. I ”Kajsa Kavat” brukade novellen ”Under körsbärsträdet” finnas med, men den försvann redan på 70-talet på grund av hur zigenare (om man får använda det ordet) porträtterades. Hyllade barnböcker av Sveriges nationalhelgon är tydligen visst inte oantastliga. Det var ingen som sa ”Är du galen? Vi kan inte censurera Astrid Lindgren!?” Skillnaden är väl att Astrid Lindgren själv, och senare hennes familj, har gått med på dessa ändringar. Hade de inte gjort det så är det nog fullt möjligt att vissa alster hade valts bort på t.ex. vissa bibliotek och skolor.
    Rabén & Sjögren tänker inte trycka om ”Ture Sventon i Paris” eftersom Sveriges författarfond inte lät dem byta ut ordet ”neger”. Bra!
    Det här handlar inte om att jag vurmar för ”n-ordet”! Jag tycker att Katti Hoflin uttryckte sig rätt bra i DN angående problematiken med att försöka gömma undan saker. Jag tycker inte inte om att man ändrar på gamla texter för att trivas bättre med dem nu. Jag ser mycket hellre att man får leta efter ”Ture Sventon i Paris” på antikvariat än att någon går och ändrar i Holmbergs text.
    Jag tyckte att ert debattinlägg om Tintin var bra och välformulerat. Jag håller med er. Därför tyckte jag att det var synd och onödigt med slutklämmen, speciellt eftersom det inte stämmer.
    I övrigt, som sagt, bra skrivet!

  25. Jag vill bara säga en sak; TACK.

  26. Tack! Mycket bra ståndpunkt tycker jag. Hoppades innerligt att de skulle backa när jag först läste på dn. Censur är inte rätt väg att gå…

  27. Man borde ta bort bibeln och koranen också

  28. Tack serietekets Ola och Anders för ert fina och kloka inlägg och för ert pedagogiska tålamod!

  29. Nog är det märkligt att en kulturinstutition inte förstår att Tintin är en del av vårt moderna kulturarv. Att denne rappare ska tillåtas styra vad våra ungdomar får eller inte får läsa utifrån hans högst personliga tycke och smak är oroande. Politisk doktrin ska inte tillåtas styra kulturutbudet eller det fria ordet. Att attackera yttrandefriheten har ju annars varit populärt på sistone med demonstationer där en dålig kopia av Life of Brian av vissa grupper har jämställts med rätten att förneka judeutrotningen. Srämmande samhällsutveckling! På 30-talet i ett land inte så långt från vårt tilläts också politisk doktrin styra kulturarvet. Som bekant gick det inte så bra!

  30. […] beslutet gällde alltså ungdomsavdelningen  TioTretton, inte Serieteket. Läs mer här. Share this:TwitterFacebookGillaGillaBe the first to like […]

  31. […] med TioTretton i Kulturhuset men har aldrig övervägt att gallra ut några Tintinalbum, de är kritiska till sin grannes metod: Vi håller fullständigt med om att innehållet i vissa Tintinalbum är problematiskt, bör […]

  32. […] aktuellt att plocka bort Tintin-albumen från Serieteket, som formellt är ett vuxenbibliotek. Ola Hellsten och Anders Lundgren skrev på Serietekets blogg att varje bibliotek väljer sin egen inriktning och att det på inget sätt är självklart att […]

  33. […] den, eller att allt bara var ett desperat försök till provokation och uppmärksamhet? Jaja, HÄR kan ni läsa en fin text om vad Serieteket tycker  om hela hoooolabalooooot. (hhaahah ”holabalot”, visste ej att det ordet fanns i min […]

  34. Det är jävligt många antaganden och reaktioner på reaktioner nu i ”debatten”. Hur många av de som nu uttalar sig har Tintin i hyllan? Hur många har någonsin ens gjort ett försök på att analysera innehållet? Jag skulle ha lust att säga ”stick!” åt alla som inte är insatta, men det skulle ju bara vara emotionellt fascistiskt. Men bespara oss era vreda åsiktsspillningar om ni inte är insatta, vare sig i Tintin eller nidbilder. Den enda smarta kommentaren är fortfarande Serietekets egna, vilket de flesta här inte verkar ha fördjupat sig i desto mera. Man bara reagerar för att reagera.

  35. […] Nå, nu verkar vare sig DN eller de ansvariga riktigt vetat vad de gjort, enligt  Ajour som rapporterar att Tintin inte skulle bort, utan flyttas till Serieteket, en annan av Kulturhusets verksamheter som dessutom ligger vägg i vägg (så metermässigt var flytten inte stor, påpekar Ajour). Serieteket eller Tiotretton tycktes inte informerade om att deras samlingar skulle omfördelas sins emellan, för de gick igår ut och deklarerade att de inte avsåg att ta bort Tintin. […]

  36. Ni gjorde en bra sammanfattning av bråket. Kan förresten inte minnas att det förekommer någon turk i Tintin, som Meri påstår, rätta mig om jag har fel (däremot en stornäst grek som bekant). Bilden av araber är mera komplex i Tintin än vad som sägs också, alldeles oavsett dumheterna om flygande mattor. Kan inte för mitt liv förstå hur någon kan uppfatta busfröet Abdullah som någon rastistisk schablon. Klart han är karikerad, men det är ju alla. Kan ni inte sätta Meri på en seriekurs så att han lär sig läsa någonting annat än Edward Said och utskick från Afrosvenskarnas förening?
    Förresten: berätta för allt i världen inte för Meri om H.P. Lovecrafts åsikter om svarta, kurder och invandrare från medelhavsländerna, som förvisso märks i vissa av hans texter. Gör någon det lär nog Lovecraftfestivalen få ställas in.

    • Janne Alroth: Vi är väl medvetna om att H.P. Lovecraft förfäktade åtskilliga åsikter som vi inte ställer upp på både privat och genom sina skönlitterära texter. Givetvis har detta diskuterats under förarbetet och vi är beredda att dryfta saken med den som så önskar under festivalen. Inför nästa års upplaga är dessutom ett inslag planerat som ska gå på djupet med de mer problematiska sidorna med detta författarskap. Men samma principer gäller här som i exemplet Tintin: framställandet i text och bild av åsikter och företeelser som vi ogillar är i sig inte argument nog för censur eller bannlysning. Och Behrang Miri har för övrigt inget inflytande över Serietekets verksamhet. /Anders Lundgren, Festivalgeneral SHPLF.

  37. Ett mycket bra, och nyanserat, inlägg i debatten, samt många kloka svar från Serieteketbloggen här i diskussionen. Fjäder i hatten!

  38. Serieteket uppskattas mycket av undertecknad gubbe som började läsa serier 1944 eller så. (Och som en gång bjöds på kaffe hemma hos Carl Barks.) Där finns ju massor av mina barndomsklassiker i alla möjliga nyutgåvor, exempelvis Stålis och Läderlappen (innan dom blev Superman och Batman) – men har Serieteket koll på ”The 99” – arabiska icke-jihad-superhjältar som finns i massor av (engelskspråkiga) serietidningar, rena ”Marvel-”stilen. Saknar också EC-nyutgåvor, massor finns. Tales from the Crypt, etc. Jag var prenumerant på 50-talet! Those were the days..

  39. […] Serieteket ger också sin version, ”Serieteket – som är ett vuxenbibliotek – behåller utan tvekan alla sina Tintin-album på kl…. Det är ett för övrigt bra inlägg om urval på kulturinstitutioner och den konstnärliga frihet […]

  40. […] är här, Tord Oscarsson, Högbergs tankar, Röda Berget – Vi Fasar ut Fasan, Serieteksbloggen – Serieteket behåller Tintin (och det gör TioTretton också, Lyrans noblesser2, Feministbiblioteket, Ardin – Belgiska statens rasism är en viktig del av […]

  41. ‘Blå lotus’ präglas inte bara av sin nyanserade framställning av kinesisk kultur, utan även av extremt fördomsfulla skildringar av japaner. Varför är det OK att svartmåla dem?

  42. […] det aktuella fallet med Tintin försvann debatten helt. De nyanserade inläggen om hur bibliotekarier alltid gjort urval  eller hur vardagsrasismen kan se ut hade ingen tid att lyssna på när ropen om censur skallade som […]

  43. Behrang Miri fick sina 15*x minuter kändisskap för dåraktigt uttryck. Grattis till honom.

    Tack till inlägget som förklarar läget. Ändå anser jag det är fel att diskriminera historia när man väljer vilken litteratur som stannar och vilken som går..

  44. Jag blir sååååå trött när jag ser Malin Ullgrens försvar för Miri i DN. Att hon får påpekat för sig att Tintin i Kongo aldrig funnits på TioTretton eller av Sjöstedt att några Tintinalbum innehåller antirasistiska (eller åtminstone försöker ha) åsikter låtsas hon inte om, utan kommer med en klyscha om att ”det är en politisk handling” att ha Tintin på ett bibliotek. Jag funderade på om det var den gamla tanken om att allting vi gör är politiskt som gick igen. Men eftersom hon, liksom Miri, helt svalt Afrosvenskarnas riksförbunds agenda och retorik okritiskt, utan att bry sig om att läsa Tintin, är det väl snarast det gamla vanliga: hela Hergés produktion är rasistisk och/eller kolonialistisk, för det har de bestämt. Eller om de nu läst Tintin är de uppenbarligen vad Horst Schröder en gång kallade för serieanalfabeter. Så att jag inte missförstås: Afrosvenskarnas riksförbund är inte representativa för samtliga svenskar med rötterna söder om Sahara, just för att de jämt bara tar upp sådana här symbolfrågor som Lilla hjärtat eller Tintin, istället för att koncentrera sig på det som egentligen borde vara viktigt: diskriminering i vardagen och strukturellt. Plus då deras didaktiska världsbild; att alltid ställa svart mot vitt. ”Vit vrede” – vafalls? Som om man inte kan ha någon annan bevekelsegrund för sina åsikter än just hudfärg. Och Horst är förvisso också en vänstermänniska, men inte så förbannat dogmatisk som Ullgren. Så blev han också åtalad. Miri och Ullgren ger för oss som varit med förr en obehaglig deja vu-känsla, från när Nils Bejerot, Kerstin Stjärne, Lars Petersson och kompani var i farten som värst, eller just från åtalet mot Pox. Eller för den delen Sara Lidmans inlägg mot videovåld och västernfilmer. Jag tillhör den tydligen utdöende skaran människor som anser att man kan uppskatta mycket av en författares/konstnärs/ serieskapares verk även om det kan förekomma saker i delar av detta man kan ha invändningar mot eller inte gillar alls. Därför gillar jag mycket, men inte allt, av t.ex. Lovecraft eller hans polare Robert E Howard. Och därför tänker jag läsa Holmbergs Ture Sventon i Paris och Hergés Koks i lasten högt för min äldste son, men, tja, ”censurerat”: Herr Omar får klä ut sig till en ”kille med brun hud” och afrikanerna i Hergés album blir inte fullt så korkade som de framställs i original. Däremot tänker jag inte läsa Tintin i Kongo eller Pippi i Söderhavet för honom. De är helt enkelt dåliga och otidsenliga.
    Men för all del: Låt Miri göra utrensning av icke önskvärd vuxenlitteratur, därtill påhejad av Ullgren (som tydligen inte har några invändningar), så får vi väl se hur det går. Naturligtvis ryker Louis-Ferdinand Céline först, med hans antisemitiska pamfletter. Att Resan till nattens ände se’n räknas som ett av 1900-talets litterära mästerverk skiter väl Miri och Ullgren i. Adieu, Louis-Ferdinand. Mark Twain har alltid legat illa till pga. hans användning av ett visst ord i Huckleberry Finn så ta hans vuxenböcker också. So long, Samuel Clemens. Joseph Conrad använde samma ord i en av sina boktitlar ”The n… of the Narcissus”. Väck med Joseph, trots att den svarte sjömannen Waite i boken knappast är någon stereotyp och trots Josephs kritik av kolonialism, speciellt som den såg ut i Kongo i Mörkrets hjärta. Eller varför inte ta andra ting som numera inte är så populära, som att Harry Martinson i Kap farväl går till en prostituerad i Bombay, utan att han problematiserar detta nämnvärt. Bort med ”Dirty” Harrys samlade verk, inklusive Aniara. Fast om man tycker att det är en politisk handling att bibliotek har böcker av alla som någon gång sagt något dumt i sina verk skulle å andra sidan t.ex. Janne Myrdal, Sjöwall & Wahlöö och Noam Chomsky sitta löst, så då kanske Malin drar öronen åt sig? Inte utan att jag lutar åt att Bengan Ohlsson trots allt nästan hade rätt om henne, med ett undantag: hon är inte speciellt klok.

  45. Jag undrar om det ett barnbiblioteks uppgift att tillhandahålla ‘uppbygglig’ litteratur?

    Nu lät jag ironisk men är faktiskt genuint intresserad av den beredvillighet som finns inför att tänka i moralisk riktning vad gäller kulturyttringar för barn?

    Bör barnlitteratur ”städas” i större utsträckning än vuxenlitteratur?

    • Bra fråga, men här känner jag att jag hellre lämnar över svarsbollen till på barnbiblioteken. Jag kan bara svara för att det inte är vår uppgift att tillhandahålla ‘uppbygglig’ litteratur? Det är mindre självklart när det gäller barnbibliotek, och debatten är väl värd att fortstätta föras. /ola

  46. […] anledning av det inträffade som han vill jag ska kolla på och bidra till, vilket jag gör. Läs här! * På Kulturhuset är stämningen upptrissad. Pressuppbådet tar upp stora delar av biblioteket. […]

  47. […] Några som, likt Boris Benulic, också har en aning om vad de sysslar med är Ola Hellsten och Anders Lundgren på vuxenbiblioteket Serieteket. De bor vägg i vägg med TioTretton i Kulturhuset men har aldrig övervägt att gallra ut några Tintinalbum, de är kritiska till sin grannes metod: […]

Lämna en kommentar