1 kommentar

Pride 2013: Bröd och vin med Patrik Schylström

Om två veckor är det dags för Stockholm Pride. Massor av evenemang äger rum runtom i staden och Kulturhuset Stadsteatern tjänstgör även i år som Pride House och sambandscentral. För det fullständiga programmet, besök Prides hemsida som ni hittar här. Serieteket genomför ett par evenemang under festivalen. Onsdagen 31 juli presenteras den svenska utgåvan från Epix förlag av amerikanska kärleksklassikern Bröd och vin, skriven av Samuel R. Delaney och illustrerad av Mia Wolff. För att ladda inför detta boksläpp tog jag ett snack med Patrik Schylström som översatt texten till svenska.

Illustration av Mia Wolff ur Bröd och vin.

Illustration av Mia Wolff ur Bröd och vin.

Hur upptäckte du den här historien och vad gör den så bra?

Nu kommer jag inte ihåg längre när jag snubblade över boken, men jag tror det var när jag sökte spännande titlar av Samuel ”Chip” R Delany och upptäckte att han också skrivit serier. Bread and Wine hade bra betyg på Amazon, så jag dristade mig att beställa seriealbumet. Och blev helt knockad! Den självbiografiska historien var skriven utan en tillstymmelse av sentimentalitet och de uttrycksfulla teckningarna ger serien en extra skjuts. Det är den vackraste kärlekshistoria jag någonsin har läst. Om att finna kärleken där och när du minst anar det. Och att lyssna när den kallar.

Kan du ge en kort introduktion till Samuel R. Delaney för den oinvigde?

”Chip” Delany är en amerikansk litteraturprofessor i jämförande litteratur. Men han är också en framgångsrik och spännande SF-författare som ofta tar upp frågor om ras, klass och homosexualitet i sina böcker. En av hans mest lovordade och intressanta romaner är Dhalgren. Delany har skrivit en del seriemanus under sin karriär, som t ex Empire, som tecknades av Howard Chaykin (Black Kiss m fl).

Mia Wolff som gjort illustrationerna har också en rätt fascinerande bakgrund så vitt jag förstår?

Mia Wolff har haft en karriär som trapetskonstnär, något hon skildrat i den färgsprakande barnboken Catcher. Numera målar hon stora fantasifulla tavlor och är mästerlig i att fånga känslan hos vatten. Wolff jobbar också som pilatesinstruktör.

Från läsare till översättare av den svenska utgivningen, hur gick det till?

Jag har alltid beundrat förläggaren Horst Schröder för hans näsa för kvalitet. Jag jobbar på Stadsbiblioteket vid Odenplan i Stockholm. Horst är där lite då och då. Vi har pratat om allt mellan himmel och jord. Vid ett tillfälle lånade jag ut mitt ex av Bread and Wine till Horst med kommentaren ”Jag översätter gärna det här, om du vill ge ut det!” Horst gillade det han läste och the rest is history.

Snyggt jobbat Patrik! Var det någon del av texten som var extra utmanande? Du berättade tidigare att folk hört av sig och ville assistera med vissa partier.

Det här är min allra första översättning. Det har inte varit lätt! Horst har gett mig goda råd om hur just serier bör översättas – med en extra tonvikt på talspråket. Vi har gjort översättningen tillsammans i nära samarbete och bollat idéer mellan oss. Det har varit inspirerande – men också utmanande – att försöka hänga med Delanys hopp mellan hög och låg stilnivå. Det tuffaste har annars varit att ge sig på dikten Brot und Wein av Hölderlin. Dikten löper parallellt med historien som återberättas i albumet. Brot und Wein har en visionär sprängkraft och är både vacker och mystisk. Hölderlin går medvetet utanför språkets konventioner för att komma en bit längre. Det är inte alltid lätt att förstå vad han menar!

Tack för intervjun Patrik.

Varmt välkomna till Kulturhuset, Stadsteatern onsdag 31 juli klockan 18 då du kan träffa Patrik som samtalar om boken på Bibliotek Plattans scen. Givetvis kan du även köpa ett eget exemplar direkt från Epix bokbord.

One comment on “Pride 2013: Bröd och vin med Patrik Schylström

  1. […] ”Det är den vackraste kärlekshistoria jag någonsin har läst. Om att finna kärleken där och när du minst anar det. Och att lyssna när den kallar.” sa Patrik Schylström (som har översatt till svenska) om boken i samband med Stockholm Pride 2013, då han intervjuades här på bloggen. Julkalendern kan inte annat än hålla med. Läs hela pratet med Patrik här. […]

Kommentera

