2 kommentarer

Serietekets årsbästa 2012: Anders val

Bäst under 2012! Fram till nyår kommer Serietekets personal och medarbetare att lista favoriterna bland årets seriealbum. Anders Lundgren är sedan många år informatör på Serieteket, litteratur- och filmvetare samt en populärkulturexpert av rang. Han är grundaren av Stockholms H.P. Lovecraftfestival och en av mastermindhjärnorna bakom den populära podcasten Hög av serier.

Här är några serier som jag vill minnas från det vidriga år vi snart lämnar bakom oss.

Fatale 10Fatale av Ed Brubaker, Sean Phillips och Dave Stewart (Image Comics)
Att man kan vänta sig riktigt njutbar läsning när parhästarna Brubaker och Phillips släpper något nytt tillsammans har vi kunnat konstatera sedan länge. Sleeper, Criminal, ja till och med mästerliga Incognito känns dock närmast som uppvärmning inför den knäckande Fatale.  Här kombineras kosmisk skräck åt Lovecrafthållet med noirstämningar och högst egna funderingar över tidens skoningslösa gång i skildringen av den ständigt unga Josephine och männen vars liv förstörs i mötet med henne. Sällan har det varit så känslomässigt omtumlande att se karaktärer skyndsamt söka sin egen undergång.

Winter Soldier av Ed Brubaker, Butch Guice, Michael Lark, Steve Epting (Marvel Comics)
Brubaker är den författare som kontinuerligt imponerat mest på mig de senaste åren. Och att han kunde utvinna så mycket berättarguld av att göra något så otänkbart som att ta Captain Americas vapenbroder Bucky Barnes tillbaka från de dödas rike skulle jag gissa att han själv är lite förvånad över. I Winter Soldier är kalla kriget i högsta grad hett när sedan länge sovande agenter som Barnes själv tränat under sin tid som hjärntvättad Sovjetspion börjar vakna upp och ställa till med djävelskap på amerikansk mark. Tecknad i en hyperrealistisk närmast europeisk stil stakar den här spionactionhistorien en egen väg i ännu ett Marvelår dominerat av krystade cross overs. Elizabeth Breitweisers kyliga palett är en lika stor del av berättelsen som någonsin Dave Stewarts är i Fatale.

bild(12)The Shadow: The Fire of Creation av Garth Ennis och Aaron Campbell (Dynamite Entertainment)
Med tanke på att Ennis på senare tid mest ägnat sig åt totalt nonsens som The Boys var det med högst blandade känslor som jag inväntade hans version av min gamle pulpfavorit The Shadow. Men Walter B. Gibsons brutale hämnare visade sig vara i mycket goda händer. Genom att kombinera figurens redan etablerade attribut med det egna intresset för krigshistoria (berättelsen är förlagd till andra Världskriget) gjorde Ennis en version av The Shadow som var en av de obehagligaste någonsin. Den sista bilden känns både konsekvent, helt vansinnig och omöjlig att följa upp.

H.P. Lovecraft – Het Onzienbare en Andere Verhalen av Erik Kriek (Oog & Blik)
Jag har gillat skräckmästaren från Providence sedan rollspelet Call of Cthulhu ledde mig in på hans snåriga stig i mitten av 80-talet. Att jag fortfarande inte kan få nog vad gäller nya versioner av hans historier säger mycket om hans lyskraft och min monomana natur (ungefär som den här listan i stort). Nederländske tecknaren Krieks inspirerade tuschsvärta och vridna fantasmagorier är hur som helst några av de bästa serietolkningarna jag någonsin sett av historier som The Outsider och The Shadow Over Innsmouth.

T.v. Anders Lundgren. T.h. Erik Kriek.

T.v. Anders Lundgren. T.h. Erik Kriek. Det var en bra dag.

Gabrielle Bells July Diary
Nästan alla som pratat serier med mig mer än en gång vet hur innerligt jag hatar litteratur där folk maler på om sin eller andras vardag. Det är illa nog att behöva uppleva verkligheten själv, för att parafrasera Virginia Woolf. Jag känner mig även helt ointresserad av att läsa serier digitalt. Därför blev jag förvånad över att Bells seriedagbok från juli 2012 fick mig att återvända troget och läsa en ny sida dagligen. Det är väl något med hur hon kan utvinna maximal dramatik och en surrealistisk känsla från exempelvis att toalettdörren går i baklås under en lägenhetsfest. Mot slutet av månaden var bevisligen Bell också trött på sina vardagsneuroser och började rita en zombieserie med en björn i en av huvudrollerna. Kolla in resultatet här!

Omslag av Tonči Zonjič.

Omslag av Tonči Zonjič.

Lobster Johnson: The Burning Hand och Caput Mortuum av Mike Mignola, John Arcudi, Tonči Zonjič och Dave Stewart (Dark Horse Comics)
Att Lobster Johnson är Mignolas mest inspirerade kreation vid sidan av Hellboy håller säkert många av hans läsare med om. Därför är det aningen märkligt att det fick gå fyra år mellan de två första serierna med denne skjutglade 30-talshjälte. Men när slutresultatet är ett så utsökt destillat av actionmättad pulpgalenskap som det vi får i miniserien The Burning Hand och one shoten Caput Mortuum, två av hans framträdanden i år, bägge tecknade av min nye favorit Tonči Zonjič så må det väl vara hänt.

Batman Incorporated av Grant Morrison och Chris Burnham (DC)
Morrison fortsätter att rita om kartan för vad en Batmanserie kan vara med den här titeln inspirerad av det franchisetänkande som gjorde att man 1989 inte kunde gå fem meter i en västerländsk stadsmiljö utan stöta på Batlogotypen i någon form. Bruce Wayne/Batman tänker globalt och  bygger upp en armé av Batwo/men för att bekämpa kriminalitet runtom i världen. Leken med figurer från såväl DCs mångfacetterade historia som helt egna påhitt, gör detta till en enda lång påminnelse om varför Batman varit en konstant närvaro i mitt liv sedan slutet av 70-talet. Står långt över det mesta som förlaget ger ut nu. Skam sägandes har jag fortsatt köpa ett gäng titlar från given The New 52, men det mesta har samlats oläst i högar med undantag för…

Brian Bolland står för omslaget.

Brian Bolland står för omslaget.

Dial H av China Miéville och Mateus Santaluoco (DC)
Visst har vi sett grundstommen förut: ge ett gammalt och svårsålt amerikanskt koncept till en oregerlig brittisk författare och se vad som händer.  Miéville är ett sedan länge etablerat namn genom frätande fantasy som King Rat, Iron Council, Kraken och Railsea. Och hans sätt att tackla grundidén med helt vanliga människor som får olika superkrafter varje gång de slår H, E, R, O på en telefons nummerskiva förmedlar känslan att DC satsat rätt även denna gång. Enda sättet att hålla superhjälteshowen vital nu när den närmar sig 80 är att någon gång ibland bjuda in skrivande personer som faktiskt läser något annat än serier.
Building Stories
Building Stories av Chris Ware (Pantheon Books)
Med en oregerlig låda fylld av serier i 14 olika format påminner Ware oss ännu en gång om varför han är en av sin generations stora berättare. Om detta varit en vanlig roman hade jag troligen skytt den som pesten: i huvudtråden följer vi en osäker och ensam kvinna genom olika faser i livet och, hör och häpna, hon är ytterst sällan särskilt glad över tillvaron. Men genom en presentation som är perfekt i varje del av sitt utförande golvas jag totalt av Wares skriv- och bildkonst. Inte bara en historia som känns både här och var utan också en storartad kärleksförklaring till trycksaker i allmänhet och serier i synnerhet. Och ja, för den som undrar så köpte jag även det svindyra appendixet i form av en pappersmodell av huset där mycket av berättelsen utspelar sig…

Hellboy in HellMike Mignolas Year of Monsters (Dark Horse Comics)
Mannen som enligt egen, och av mig ofta repeterad, uppgift är i seriegebitet enbart för att teckna monster levererar ett nytt omslag med klassiska dito varje månad under ett år. En dröm som fått form för mig, en ständig deadlinekamp för honom kan man gissa. Enligt Mignolas redaktör Scott Allie lär vi inte få se honom göra något liknande igen. Synd då han gång efter annan bevisar sin status som en av våra främsta omslagsdesigners i bilder med utsökt berättarekonomi där slitna ikoner som King Kong, Frankenstein, monstruösa insekter och Satan själv glänser som aldrig förr. Att omslagsserien avslutades med hans återkomst som både författare och tecknare av Hellboy in Hell får dock betecknas som viss kompensation.

creepypresentsrichardco
Återutgivningar

I mörkare stunder, som när jag återigen läst någon slentrianmässig hyllning av valfri svensk pamflettserieskapare i någon dagstidning, brukar jag ta till ett mantra som fungerar ibland: ”Vi har aldrig haft det så här bra, vi har aldrig haft det så här bra!” Det jag tänker på är hur stora delar av musik/film/konst/litteraturhistorien som man tidigare fick jaga i åratal (ett kärt besvär förvisso) numer ofta finns tillgängliga i lyxiga utgåvor eller som digitala resurser på nätet. För tjugo år sedan fick man ligga i om man skulle få se George Franjus mästerverk Judex från 1963. Nu kan du se den lagligt till exempel här. Om jag före i år ville läsa Flex Mentallo Man of Muscle Mystery av Grant Morrison och Frank Quitely eller förkovra mig i Richard Corbens 70-tal fick jag vara beredd på att lägga ut ansenliga summor på serieantikvariat. Nu finns det samlat i volymer som Creepy Presents Richard Corben. Och då har jag inte ens gett mig in på de brutalt prissatta men knäckande snygga böcker som nära nog varje serieförlag med självaktning ger ut av allt från Scorchy Smith till Space Hawk, Little Orphan Annie och alltmer obskyra skräckantologier. Men någonstans där, när jag börjar få upp hoppet och lägga upp alltmer orealistiska inköpsplaner så slår det mig. Om nu så mycket information finns så lätt tillgänglig, varför fortsätter folk att vara så oerhört nöjda över att inte ens försöka ta reda på någonting? Varför lyckades exempelvis jag själv inte få ihop flera helt nya serier till min lista ovan? Det tar inte slut så därför över till…

Årets…

…citat. Kommer från Göteborgsbandet Frankes (ett par år gamla) skiva Det krävs bara några sprickor för att bilda ett mönster:

”Egentligen borde jag sluta le, då det ger ett helt fel intryck av vad jag ser…”

Gott Nytt År!

Anders Lundgren

2 comments on “Serietekets årsbästa 2012: Anders val

  1. […] gjort en aningen längre text om en del av nedanstående för Serieteketbloggen som ni kan läsa här. Därifrån snor jag även skamlöst det upplägg som följer med lite (!spoilertryfferade!) […]

Kommentera

