Lämna en kommentar

Just nu på Serieteket: Elliot Aunola

Elliot plastar böcker.
Elliot Aunola har praktiserat på Serieteket sedan i februari och hjälpt oss styra upp Närmagasinet och en rad andra aspekter av våra vidlyftiga boksamlingar. Han tecknar även en hel del och efter att vi sett ett par av hans bilder föddes idén till en miniutställning i biblioteket. Som upptakt till den slängde jag iväg ett par snabba frågor till konstnären som han vänligt svarade på. Resultatet hittar ni nedan.
 
Hallå Elliot! Idag är det vernissage för ett urval av dina filminspirerade illustrationer på Serieteket. Är det din första utställning?

Hej! Ja, det här är min första utställning, det känns jätteroligt att ha fått den här chansen.

När fick du idén till den här serien med bilder?
Det minns jag inte, jag antar att det kändes som en kul grej att kombinera två stora intressen.

Har du alltid tecknat?
Mer eller mindre ja.

Bland de utvalda bilderna finns motiv från så vitt skilda filmer som ”Paris, Texas” och ”Enter the Dragon”. Vilka är dina absoluta favoritfilmer?
Oj, det var svårt. Jag har nog inga favoritfilmer, men om jag var tvungen att välja en så skulle det nog vara ”The Passenger” av Michelangelo Antonioni, med Jack Nicholson i huvudrollen. Några filmskapare jag håller högre än andra dock är Michelangelo Antonioni, Wong Kar-Wai, Takeshi Kitano och Hayao Miyazaki.

Utöver film, vad inspirerar dig i arbetet?
Jadu… Musik, serier, konst, litteratur, familj och vänner, vardagslivet, livserfarenheter… The list goes on.

Har du några framtida projekt i pipelinen?
Absolut! Det är lite för tidigt att avslöja än dock.

Tack Elliot. Välkomna förbi och kolla in bilderna som finns i plexiglasmontrarna runt trapphuset i Serieteket!
/Anders Lundgren

Kommentera

