1 kommentar

Nytt på hyllan: ”Anya’s Ghost” av Vera Brosgol

"Anyas' Ghost"

"Anya's Ghost"av Vera Brosgol. Bildrättigheter Brosgol och First Second.

Vera Brosgols första (egna) seriebok ”Anya’s Ghost” gavs ut av First Second i fjol och lyckades med konststycket att bli A: en av de mest omskrivna amerikanska ungdomsserierna under året, och B: en av de mest rosade albumdebuterna på länge. Det har dröjt över ett halvår innan denna spökhistoria i high school-miljö hittade in till Serietekets bestånd, och faktiskt har ingen i vår personalstyrka hunnit läsa den än. Men det finns det andra som har gjort. Rikard på Shazam.se snålar inte på superlativen och väljer att ge ”Anya’s Ghost” betyget 5 av 5:

När jag först bläddrade i ”Anya’s Ghost” såg Brosgols stil inte så mycket ut för världen. Fel av mig. Brosgol är skicklig tecknare, framförallt skicklig på att berätta. And that’s what it’s all about at the end of the day. Dialogen är verkligen underbar, det är väldigt sällan jag drar på smilbanden så mycket, den har även ett flyt som är alltför ovanligt. Den hackar inte någon gång och dessutom lyckas Brosgol fint med sin blandning av smart dialog och en dialog som låter som en tonåring kan prata.” [...] ”Anya’s Ghost” är ett album helt utan svagheter och årets hittills bästa album. Värme, humor och lite spänning. Då ingår jag ända inte i albumets målgrupp som är unga vuxna (young adults) och inte unga gubbar…

Läs recensionen i sin helhet på Shazam.se.

Superlativen flödar faktiskt i de flesta recensioner jag har läst och det tycks som att den här debuten fyller en lucka som länge har varit påtaglig i det amerikanska serieutbudet – urban fantasy för intelligenta ungdomar. High school-miljön i kombination med det övernaturliga för tankarna till ”Buffy the Vampire Slayer” eller ”Twilight”, men historien verkar onekligen (lyckligtvis) stå på sina egna ben och meriter. När jag bläddrar i boken upplever jag att bildspråket är en mix av traditionellt amerikanskt och europeiskt, men man anar även en del japanska influenser och kanske en touch av det ryska arv som Vera Brosgol tagit med sig från sitt fädernesland.

Bokens officiella trailer:

Jag kommer att läsa ”Anya’s Ghost” så fort jag får chansen. Vill du hinna före? Rusa till Serietekets fantasyhylla ögonaböj! /Ola

One comment on “Nytt på hyllan: ”Anya’s Ghost” av Vera Brosgol

  1. [...] Alena och Lina Neidestams andra Zelda-album. Klick, klick. Anya’s Ghost, som jag läste om i Serieteketbloggen igår, slank också med, tillsammans med några [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 019 andra följare

